Najkrajšie kysucké rozhľadne - časť 2.

02.06.2024
najkrajsie-kysucke-rozhladne-cast-2-

V tejto časti putovania po rozhľadniach na Kysuciach si beriem do hľadáčika ďalšie tri, a to Harvelku, Beskyd a Smrekovku, ľahko dostupné a logicky prepojené okruhom z Novej Bystrice. Trochu váham nad spojitosťou s názvom článku, nakoľko Harvelka nie je oficiálna rozhľadňa, rozhľadňa v sedle Beskyd je už na hranici toho, čo je možné považovať za „kysucké“ a Smrekovka subjektívne nie je ani tak najkrajšia ako skôr najnovšia, či najvyššia. Každopádne si pozornosť zaslúžia ako rozhľadne, tak aj krajinársky zaujímavý okruh. Na pomoc pri jeho absolvovaní som si prizvala bicykel, dobrú spoločnosť a záložného fotografa.

Začíname na parkovisku poniže odbočky k vodnej nádrži Nová Bystrica. Je tu upravená oddychová zóna s posedením a množstvom infotabúľ. Pozdĺž hlavnej cesty sa presunieme smerom na Vychylovku, k smerovníku Granátovci, kde sa odpája modrá cyklotrasa na Harvelku. Spočiatku strmšie stúpanie rozbitým asfaltom nás vyvedie na prvé výhľadové miesta nad hrádzou. Spoza horizontu vykukuje hrebeň Krivánskej Malej Fatry s dominantným Rozsutcom a pod nohami sa čerí smaragdová vodná hladina. Takých idylických miest je tu viacero, najmä vďaka rozsiahlym rúbaniam. Cyklotrasa sa hadí vo svahu, kopírujúc členitý obvod nádrže, no výškový profil je veľmi príjemný. Len miestami šarapatí čerstvo rozsypaný a len málo ujazdený makadam.

Prichádzame do lokality bývalej osady Harvelka. Miestni obyvatelia boli vysťahovaní v 80-tych rokoch minulého storočia kvôli výstavbe vodnej nádrže a ich domy boli zbúrané. Dnes sa tu nachádza už len novopostavená kaplnka, ktorá slúži ako pietne miesto pre stretnutia rodákov, a osamotená usadlosť, kde sa na moje počudovanie stále hospodári. Odtiaľto už režeme priamou čiarou k rozhľadni Harvelka. Stojí trochu bokom od cyklotrasy, ale je nemožné ju minúť. Už z diaľky vidieť špecifickú päťposchodovú drevenú konštrukciu uprostred lúk. Oficiálne ide o protipožiarnu monitorovaciu vežu a vstup na ňu je zakázaný. Je však voľne prístupná, okrem uzamknutého najvyššieho poschodia, kde sa nachádza monitorovacia technika. Širšiemu výhľadu z nej tienia okolité kopce, no zaujímavá je hlavne svojou polohou uprostred neobývanej divočiny.

Nasledujúce vytrvalé stúpanie nás vyvedie na hranicu medzi kysuckým a oravským regiónom. Hneď za horizontom sa rozprestiera Oravská Lesná s domami roztrúsenými od „vidím“ do „nevidím“. Zjazdujeme po hlavnej ceste k cyklistickému rázcestníku Brišovka, a odtiaľ otáčame naspäť smerom na Kysuce. Silu nôh a objem pľúc precvičia krátke strmáky na Kubínskej a v obchvate Demänovej, ale odmenou sú široké výhľady z tunajších lúk. Mnohé z nich sú nám povedomé z tradičných zimných bežkárskych prechodov. Vrcholom stúpania je sedlo Beskyd, kde sa križujú turistické a cyklistické trasy s trasou historickej úvraťovej lesnej železnice (HLÚŽ). Tá prepája Vychylovku na Kysuciach s Oravskou Lesnou na Orave s využitím unikátneho systému úvratí na prekonanie prevýšenia takmer 220 m na pomerne krátkom úseku (vzdušnou vzdialenosťou 1500 m). Zachovaný pôvodný úsek železnice o dĺžke 8 km medzi Chmúrou (Vychylovka) a Tanečníkom (Oravská Lesná) bol ako technická pamiatka v roku 1991 vyhlásený za národnú kultúrnu pamiatku SR.

Pri staničke HLÚŽ parkujeme bicykle a len naľahko vybiehame k neďalekej rozhľadni Beskyd. Táto vznikla v roku 2017, kedy nahradila pôvodnú nižšiu drevenú stavbu. Má tri poschodia a ponúka výhľady najmä na východ na Oravskú Maguru a v dobrom počasí až k hrebeňu Západných Tatier. Na pravoboku spoza horizontu nesmelo vytŕča Veľký Rozsutec. Dávame krátku obednú pauzu a vyrážame ďalej. Nasleduje dlhý zjazd starou asfaltkou ku skanzenu vo Vychylovke. Cesta je hodne zanedbaná a miestami výrazne prepadnutá, stále však relatívne pohodlná. V spodnej časti prechádza priamo ponad chalúpky Múzea kysuckej dediny, tak neodoláme a bočíme na prieskum. Sezóna ešte nezačala, no outdoorové expozície sú voľne prístupné. S nostalgiou sa prepletáme pomedzi všetky tie hospodárske i obytné drevené stavby, obdivujeme technický um našich predkov, obzeráme historické železničné mašinky. Čas však pokročil a pred nami je ešte jeden nevybavený cieľ.

Rozhľadňa na Smrekovke je s dátumom narodenia 2022 momentálne najmladšou kysuckou rozhľadňou. Stojí na výraznom hrebeni medzi dolinami Chmúrovho potoka a potoka Vychylovka. Chodník k nej  začína práve na rázcestí, kde sa tieto potoky zlievajú (Vychylovka, Rycierky), a pomedzi domy stúpa nie veľmi príjemnou zvážnicou do lesa. Už to nie je vhodné pre naše bicykle, tak ich nechávame zamknuté v kroví za poslednými domami. Cesta je strmá a hrboľatá, miestami okorenená čiastkovými výhľadmi do Bystrickej doliny. Odbočky zo zvážnice sú v teréne vyznačené smerovými tabuľkami. Od rázcestia po rozhľadňu je to cca 2,5 km a niečo cez 330 výškových metrov, no cieľ je vďaka štíhlej oceľovej konštrukcii ešte o ďalších 25 metrov a 96 schodov vyššie. Nič pre slabšie povahy a psíkov, podesty aj schodisko tvoria priehľadné oceľové rošty. Výhľad zhora je ohraničený na severe hrebeňom Kysuckých Beskýd s výraznou Rycierovou horou a na juhu Krivánskou Malou Fatrou.

Dole schádzame pre zmenu hrebienkom okolo vysielača. Cestou narazíme na vypipľanú chalupársku osadu s niekoľkými drevenicami. Potom sa už napojíme k pôvodnej výstupovej trase a ňou strmo až dole k bicyklom. Posledné kilometre do Novej Bystrice nám v sedle už ubehnú ako voda a pri aute môžeme bilancovať dnešný výlet. Stál nás 42 500 dĺžkových a 1050 výškových metrov a cca osem hodín života výmenou za kvantum spokojnosti.

Jaraba

Fotky Najkrajšie kysucké rozhľadne - časť 2.