MTB Pedál Lučenec 2024

18.05.2024
mtb-pedal-lucenec-2024

V Lučenci sa 12. mája konal už v podstate jedenásty ročník pretekov na horských bicykloch. Ten prvý bol totiž nultý... Na štart vo všetkých kategóriách dokopy sa postavilo 226 pretekárov, čo je oproti minuloročným 176 pekný nárast. Pretekári prišli aj z Maďarska, Poľska a Čiech. Prvýkrát sa tu na štart postavila aj česká maratónska legenda Karel Hartl, ktorý, ako sám povedal, bol zvedavý na trať a prostredie. Zo štartujúcich nemožno nespomenúť Martinu Kurhajcovú, slovenskú reprezentanku, ktorú sme v marci mali možnosť sledovať v Juhoafrickej republike na najdôležitejšom etapáku horských cyklistov Cape Epic.

Hlavný organizátor Vlasťo Duzbaba mal plné ruky práce. Stretli sme ho večer pred pretekmi pri prehliadke trate s miestnym kamarátom Lukášom. Značil s pomocníkmi trať a ako sme sa neskôr dozvedeli, značenie dokončili až v noci, za tmy, s čelovkami. Trať sa snažia vyznačiť až na poslednú chvíľu preto, lebo v predošlých ročníkoch sa im už stalo, že nejakí zlomyseľníci im potom značenie poprehadzovali.

Pri prehliadke trate zisťujem, že to obávané V3Skami namiešané blato tento rok uschlo. To je super, ale starosti mi robia tie stvrdnuté a hlboké koľaje. Napriek tomu, že trať vedie po širokej lesnej ceste, je potrebné držať stopu v úzkej koľaji. To si vyžaduje neustálu pozornosť a technické zručnosti. Čo sa týka technických pasáží, trať zdobia tri zjazdy po serpentínach tvorených singláčmi. Krásne, aj keď s veľmi obmedzenými možnosťami predbiehania. Pri prehliadke trate za domácim Lukášom valiacim spamäti si zapamätám len pár vecí. Bude to rýchle a s častým menením tempa a rytmu, s množstvom odbočiek, zatáčok, nuž trať ako má byť. Žiadne zaspávanie na nekonečnom stúpaní niekde po makadamovej zvážnici.

Štartujeme po kategóriách. Organizátor to už má zmáknuté, lebo medzi asi 80 päťdesiatkárov (cca 950 v.m.) sa nám počas pretekov prakticky nikto nemontoval. Podľa očakávania je tempo hneď od štartu veľmi rýchle a také ostáva počas celých pretekov. Pekná, členitá trať je suchá a nemá až také prevýšenie, na aké by sme boli zvyknutí, a tak sa idú bomby. Najlepší majú v cieli priemer okolo 25 km/h, a to je na takéto preteky véééľmi rýchle.

Napriek obhliadke trate z predošlého dňa sa mi v druhom kole podarí (potom čo sa neudržím skupinky predo mnou) zle odbočiť. Dávam si nechtiac jednu celú sľučku trate naviac. Nevädí, viac km, viac zábavy a tréningu... Našťastie tu máme Stravu, podľa ktorej si to viem nakoniec celé vyhodnotiť a analyzovať (odklik dole).

V druhom kole príde rad aj na tie povestné srnky. Cez cestu mi našťastie prebehnú s pármetrovou rezervou... V závere druhého kola ešte posledný singláč a už zjazdujeme do cieľa. Už sa medzi nás začali miešať aj prví E-bajkeri, ale tu už o nič nešlo...

V cieli už to vrie, skoro všetci sú už tu: kratšie trate aj množstvo päťdesiatkárov. Opäť to majú organizátori výborne zmáknuté. Sprchy, voda, stánky, občerstvenie, umývanie bajkov, všetko pekne pokope. Príjemné prostredie. Vyhodnotenie, stretnutia a debaty so starými známymi, a potom už cesta domov cez vysemaforované Slovensko...

Ako povedal domáci Lukáš: "MTB Pedál Lučenec sú jediné podobné preteky na juhu stredného Slovenska, škoda by bola, keby nepokračovali ďalej!" Takže vďaka organizátorovi Vlasťovi a držíme palce a silu do ďalších ročníkov.