Parádne žiletkárske stúpania: Horná Dúbrava, Kľačany, Pitelová

03.04.2024
paradne-ziletkarske-stupania-horna-dubrava-klacany-pitelova

Cesta zo Zvolena do Žiaru, popri Hrone, popod južné svahy Kremnických vrchov, je už dávno vďaka R1 tichá, pritom široká a hladká, preto u miestnych žiletkárov obľúbená. Vlní sa len mierne hore a dole, takže kto si chce napumpovať do nôh dávku laktátu, musí odbočovať doprava. A pretože tento seriálik je o stúpaniach, ktoré hore (pre slušného žiletkára) končia, vynecháme teraz Budču, Železnú Breznicu či Nevoľné, alebo na druhom brehu Ostrú Lúku. Adélka odpustí... Povenujeme sa trom krátkym, ale dostatočne výživným stúpaniam, ktoré sú v názve. Aj poradie zachováme, tak ako nasledujú od východu na západ. Sú inak dosť podobné, nielen dĺžkou, ale aj sklonom a pár rokov už aj kvalitným asfaltom. Bonus je tiež spoločný: výhľady dolu do doliny Hrona a na severné úboče Štiavnických vrchov:

Horná Dúbrava je časť Hronskej Dúbravy, taká väčšia osada, vysoko na kopci nad hlavnou dedinou. Odbočka z hlavnej je takmer priamo oproti železničnej stanici, má 3,2 km a prevýšenie 320 m. Začína to tu poriadne zostra (max. 20%), popri škôlke a zákrutou okolo cintorína. Potom krátke vydýchanie pomedzi najvyššie položené domy a les, ale na konci ostrá serpentína a ide sa znovu strmo, našťastie v tieni lesa. Tam a aj pred cieľom bol nedávno ešte dosť mizerný asfalt, ale už je nový. Zvyšok tiež hladučká pohoda, len v cieli medzi domami hrboľato. Cesta taká užšia, ale s osobákom sa človek vyhne komfortne. Slnko vie potrápiť, keď sa cesta vynorí na lúku s posedom a potom tesne pred vrcholom. Ten je asi na kilometri 2,6 - potom už len mierny zjazdík medzi domy a otočka na námestíčku „Laz Vegaz“. Špecialitou cestou hore sú „hand made“ drevené pätníky popri ceste.

STRAVA: https://www.strava.com/activities/11084571447

Kľačany sú zas najvyššie položenou časťou Trnavej Hory, aj keď tabuľu majú ako seriózna obec :-) Aj tu je štart oproti stanici pri Hrone, tá ale patrí susednej Jalnej. 4,2 km a 290 v. m tiež začína poriadne strmo a najstrmšie je to pred železničným priecestím. Ale ďalej sa viac striedajú oddychové a prudké (aj dvadsiatkové) úseky. Prvý raz von spomedzi domov sa ide strmou serpentínou, nad ďalšou sú pekné výhľady. Strmé zákruty vedú strednou časťou obce, do ktorej sa vchádza cez „námestíčko Mekyho Žbirku“ – jeho busta s lavičkou je na múre hneď prvého domu. Narodil sa v ňom Mekyho otec. Sklon sa potom položí až do roviny popri „družstve“, no s výhľadom na tú tabuľu „Kľačany“ sa to zas dvihne. Ešte jedno vydýchnutie potom popri kostolíku a rybníku, a už vidno finálnu stenu. Úzku, našťastie krátku. A nad ňou zvonička, lavička a dokonca knižnička. S exkluzívnym výhľadom, aj na nasledujúcu Pitelovú.

STRAVA: https://www.strava.com/activities/11084571228

Pitelová má dole pri hlavnej pár domov a družstevnú bytovku (časť Čierne zeme), popri ktorej to začína (3,5 km, 280 v. m). Až na pár zákrut voľnou krajinou (kúsok od začiatku) vedie stúpanie v podstate stále pomedzi domy, až hore, na koniec asfaltu. V „city“ pri obecnom úrade sa sklon na pár metrov položí, a to už vpredu vidno „mierne naklonenú“ cieľovú rovinku, do ktorej sa inak široká cesta podstatne zužuje. No podklad parádne hladký, od štartu po koniec.

STRAVA: https://www.strava.com/activities/11084571556

To je zhruba všetko. V lete tu pozor – sú to všetko južné svahy a slnko býva nemilosrdné! Napriek občasnému tieňu v lese. Komu by došla voda, dotankovať sa dá asi len z cintorínskych kohútikov, alebo vyžobrať od miestnych. No kto by mal cestu ďalej, v blízkej Starej Kremničke je priamo pod hlavnou cestou výdatný a výborný prameň. Zúfalci sa v tej nádrži pod ním môžu aj okúpať :-)

Fotky Parádne žiletkárske stúpania: Horná Dúbrava, Kľačany, Pitelová

Jaraba 03.04.2024
A čo hovorí tvoja nová frajerka na takéto výlety?

Ripo 03.04.2024
Okrem toho, že je vytrvalkyňa, je aj nadšená horolezkyňa, takže sa jej páčia. O tom si prečítaš inokedy. Hlavné ale je, že sa so starou frajerkou znášajú a nežiarlia na seba :-)

03.04.2024
To sa ešte uvidí, ktorá ťa z koňa prvá zhodí :-D

Ripo 04.04.2024
Tipujem, že tá horská, tá ma zvykne vyškoliť takto na začiatku sezóny ;-)

Braňo 09.04.2024
Vďaka za tip na dobrý tréning - Hornej Dúbrave som sa "vytrvalo" vyhýbal, práve kvôli stavu asfaltu.