Prostredný hrot Stillovým žlabom

06.01.2022
prostredny-hrot-stillovym-zlabom

Prostredný hrot (2440m.) je jedným z výrazných vrcholov Vysokých Tatier. Napriek svojej kráse, zaujímavým možnostiam výstupov a ozaj päthviezdičkovému výhľadu nepatrí medzi tie najviac navštevované. Najľahšia výstupová trasa na vrchol vedie Stillovým žlabom z Malej Studenej doliny. Žlab nesie meno po jednom z priekopníkov objavovania Vysokých Tatier horskom vodcovi z Novej Lesnej Jánovi Stillovi (1805 -1890)

Prostredný_hrot_a_výstup_Stillovým_žlabom_pohľadom_z_protisvahu,_foto:_archív_autora

Aj keď samotný výstup nie je lezecká túra ale skôr také náročnejšie VHT tak hneď na začiatku žlabu čaká na záujemcov o tento krásny vrchol kľúčové miesto: stienka o obtiažnosti cca 2+ a to hovorím o variante keď zvolíte tie ozaj najľahšie kroky. Každý krok mimo už vás čaká ten jeden stupník viac. Netuším prečo teda na nete nájdete popis tejto túry s udanou obtiažnosťou 1+. No ale nevadí ja radšej píšem tak ako to je...

Na tomto mieste je aj viacero osadených istení (kruhov) ktoré môžete použiť na postupové istenie a hlavne pri zostupe na nejaký ten zlaňáčik a pod.

kľúčové_miesto_na_začiatku_žlabu,_pribudli_istenia...

Po prelezení stienky následuje v stúpaní doprava mierny traverz, prekročíte koryto žlabu a vstúpite do ďalšieho výrazného žlabu. My sme vyliezli priamo ním ale až pri zostupe sme našli správnu ľahšiu trasu, trebalo z neho výjsť smerom vpravo (pri pohľade zdola) aaž v závere ho vzápätí pretraverzovať vľavo. ďalej už pokračuje chodníček alebo iba taká strmá prť značená mužíkmi. V prípade námrazy alebo ľadu môže byť aj tento chodníček nebezpečný.

pohľad_zo_žlabu_do_MSD

Z hľadiska orientácia je ďalšie kľúčové miesto tesne pred výraznou štrbinou plnou suti ktorou ako keby žlab končil. Láka to liezť priamo do nej a človek si ľahko nevšimne, že chodníček sa stáča tesne pred ňou strmo vpravo. Mužíci tu sú ale dajú sa ľahko prehliadnuť.

po_pravom_okraji_žlabu_(pri_pohľade_zdola)_vedie_strmá_prť,_pri_ľade_nebezpečná_expozícia

Ďalším kľúčovým miestom tohto zaujímavého a členitého výstupu je v miestach kde už naozaj Stillov žlab končí prelez cez sedielko do žľabu vľavo. Ten už spadá do VSD. Ďalej sa postupuje pomerne ľahko a bez nejakej strašnej expozície týmto žlabom až tesne pod vrchol. Tu nás terén opäť vypľuje do žľabu vpravo a ním už doliezame na vrchol.

červená_šípka_ukazuje_veľmi_dôležité_sedielko_spájajúce_záver_Stillovho_žlabu_s_nadväzujúcim_žlabom_vedúcim_až_pod_vrchol

Tento výstup je zaujímavý svojimi výhľadmi, členitosťou a pomerne dlhým úsekom kde je potrebné sústrediť sa na bezpečný postup a správnu orientáciu. V tomto mi pripomína TOP výstupy ako napríklad Bradavicu alebo Zlobivú...

Na Vrchol Prostredného hrotu vedie aj ďalšia zaujímavá trasa cez Dubkeho lávku, tá už je ale zas o nejaký ten jeden stupienok ťažšia ale určite nie menej zaujímavá.

Počas neskoršej jesene je spodná časť Stillovho žlabu už v stálom tieni a tak tu môže byť nepríjemná námraza, je potrebné s ňou počítať.

Záznam na strave je len orientačný, hodinky som zapol iba na úseku cca medzi Zamkovského chatou a vrcholom.