Val Roseg - už nebude ako bolo

15.05.2024
val-roseg-uz-nebude-ako-bolo

Priroda to jest taka mocna čarodejka. Hovorí sa...

Bolo to 19. marca čo som ukončil moju zimnú sezónu vo Val Rosegu. Aj keď som nemohol na túru vyštartovať zrána, využil som cennú informáciu o tom, že skupina 18 francúzov z ďalekých Pyrenejí ráno vyrazila z hotela prešlapať stopu na Piz Tschierva. Mne sa podarilo vyraziť asi o tri hodiny neskôr.

S výberom rozlúčkového výletu nebol problém. Pri večeri mi francúzi povedali, že zajtra idú na Tschiervu a ja som im len povedal, že lepší cieľ si ani nemohli vybrať. Túto zimu som ešte hore nebol a pozrieť sa na tie masy snehu zhora by nebolo od veci...

Prešlapať stopu bol problém, potom čo posledné dni výdatne snežilo a tak okolo obeda som vyrazil na v Rosegu nevídaný luxus. Bola to parádna túra, po troch hodinách som si už spolu s francúzmi vychutnával výhľady na vrchole.

Táto túra začína výšlapom ku chate Tschierva, terén tu tvorí riedky lesík z borovíc a červených smrekov. Veľmi pekné miesto, pri lyžovaní pripomína nejaké zámorské top lokality. Keď som tam v ten deň šlapal netušil som, že v takomto stave to tam vidím naposledy. Približne tri týždne potom sa dolinou prehnala veľká skalno-ľadová lavína, ktorá toto miesto výrazne zmenila. Za posledné štyri roky to bola už tretia lavína podobného typu na tomto mieste.Táto bola ale výrazne najväčšia. Nuž hory sa rozpadajú, je to normálny jav v poslednom čase len zvýraznený stále teplejším počasím. Posledná zima bola v týchto miestach najteplejšia od začiatku meraní...

stopa_je_vedená_bezpečne_po_svahu_morény

skalná_lavína_vo_Val_Roseg

Veľkým šťastím pri tejto lavíne bolo, že nezasiahla žiadnych ľudí. Neďaleká chata Coaz bola v tom čase v plnej prevádzke počas skialpinistickej sezóny. O podobnom šťastí už ale nemôže hovoriť skupina skialpinistov ktorú na druhej strane Berniny o nejaký týždeň neskôr zasiahla ľadová lavína z padajúceho séraku. Pre jedného z nich to bolo osudné... O spomínanej lavíne vo Val Rosegu sa odborníci vyjadrovali ako o približne rovnako veľkej ako tej, ktorá sa pred pár rokmi odlomila z Piz Cengalo v neďalekom Bergeli.(video dole) Pod skalnou masou vtedy zostalo vyše tucta turistov a kamene zasypali až hlavnú cestu dole v doline...

Tak uvidíme čo nového bude vo Val Rosegu v lete. Tvár doliny bude zmenená, jeden turistický chodník bude treba náročne opraviť a moja často používaná skratka medzi chatami Coaz a Tschierva bude zrejme ešte dlho nepriechodná. Rovnako výstupy klasikami na štíty Roseg a Scerscen budú výrazne poznačené, ktovie či vôbec možné...