Sulden aktuálne 011

09.04.2008
sulden-aktualne-011V pondelok napadlo takmer pol metra snehu, mal som problém dostať sa do roboty. Čo k tomu dodať - neskoro, ale predsa. A stále sneží ďalej. Hore toho snehu musí byť ešte oveľa viac, takže skialpové podmienky budú na jar dobré. Už sa teším keď sa tam pozriem. Dnes som mal síce voľno, ale hmla ma vytlačila až do lesa, tak som konečne mal príležitosť vychutnať si Suldenský les. (obr)
          Skialpinizmus je činnosť, pre ktorú sú priam ideálne jarné mesiace (keď je dosť snehu). V Alpách je množstvo tzv. jarných skialpinistov, ktorí v strachu pred lavínami a pred nekvalitným snehom (kôrou) vyrážajú na túry až keď je všetko ideálne.
          Prečo to vlastne píšem? U nás doma sa práve v tomto čase hory pre skialpinistov zatvoria. Vo Vysokých a Západných Tatrách platí po 15 apríli zákaz pohybu na lyžiach...

Ale to som trochu odbočil. K Suldenaktualu by som rád povedal ešte pár dôležitých info k Ortleru. Minulý víkend tam trošku zabojovala partia z Moravy. Po tom čo bez problémov zdolali zaľadnenú severnú stenu (obr.) a vystúpili na vrchol sa pri zostupe dostali do ťažkostí. Viackrát spadli do trhliny, stálo ich to veľa času a tma ich zastihla na exponovanom skalnom hrebeni pred Payerkou. Prejsť týmto úsekom potme je veľmi ťažké aj pre ľudí, čo dobre poznajú cestu. Pre tých čo ju nepoznajú - nemožné. Po nepríjemnom bivaku v skalnej diere ich na druhý deň zviezla dole helikoptéra. Koniec dobrý - nikomu sa nič nestalo a všetci boli poistení.
          Pri plánovaní podobnej túry pozor! Normálka na Ortler nie je v žiadnom prípade choďák a už vôbec nie v zime. Zostup treba absolvovať ešte za svetla.

RE: Sulden aktuálne 011
cendo (webmaster@skialpfest.sk) - 10.04.2008
hola, presne rovnako to bolo okolo ortleru aj minuly rok(trosku skor) - snezilo od polky marca do zaciatku aprila. Asi to juzne prudenie ma takyto rozvrh. Uzi si to, urcite martelltal, ja sa chystam niekedy na rif. branca, adios peto