Punta Marinelli - v kraji za zrkadlom

24.01.2022
punta-marinelli-v-kraji-za-zrkadlom

Fuorcla Sella bola pre mňa dlhé roky tabu. Na ľadovec som nechodil a iných cieľov bolo na okolí dosť. Všetko sa zmenilo minulú zimu, keď som sa tam konečne odvážil pozrieť. Nebezpečné trhliny som nenašiel a prešmykol som sa za sedlo do dovtedy pre mňa nepoznanej oblasti. Aj preto pre Fuorclu Sella u mňa prischla metafora s Aliciným zrkadlom a krajinou zárakov...

Táto zima zatiaľ prebieha diametrálne odlišne od tej predošlej. Namiesto sneženia je stále pekne, čo síce stabilizovalo snehovú pokrývku, ale všeobecne snehu stále veľa chýba, niekde aj metre...

Po asi mesiaci v doline som sa aj napriek snehovému manku odvážil teda konečne za to zrkadlo nazrieť. Plány sú veľké (ostatne ako vždy), a tak som sa len tak nesmelo vybral pozrieť stav veci.

pohľad_z_Punta_Marinelli

Už pri výstupe systémom žliabkov od jazera v doline mi začali akútne chýbať metre snehu, ale nakoniec som s pomocou haršajzní a miestami aj s lyžami v rukách vystúpil úvodnou strmou časťou. Nasledoval už známy výstup na lyžiach do Fuorcly Sella. Čas 3:20 v sedle od hotela mi len potvrdil, že podmienky nie sú najlepšie. Pokračoval som ale ďalej omrknúť ľadovce na talianskej strane Berniny. Mesiac trvajúce slnečné počasie urobilo svoje, ale ja som sa nejako prekľučkoval pomedzi kamene a dostal som sa až na miesto, kde sa odbočuje ku chate Marinelli.

Val_Malenco,_v_krúžku_chata_Marinelli,_v_pozadí_vľavo_Monte_Disgrazia_3678m.

Tu mi padol zrak na kopček umiestnený tak trochu oproti masívu Berniny. Pamätal som si, že už minulú zimu som si ho obzeral. ale nebol čas... Odtiaľ by boli dobré výhľady, napadlo mi, a zrejme to po hrebeni aj pôjde až hore. Lyže kvôli nedostatku snehu nechávam už dole, ale počasie sa zase postaralo o nosný sneh, a tak sa mi darí aj bez mačiek, ktoré ostávajú v batohu, vystúpiť až hore. Tie výhľady stáli za to - veď posúdite sami v galérii.

zľava:_Roseg,_Scerscen,_Bernina

Dni sú v januári krátke, a tak nasledoval návrat tou istou trasou s vylepšením práve vo Fuorcle Sella. Na ľadovcoch je ešte málo snehu. Predovšetkým ľadovec Fellaria, ktorý by som potreboval na postup smerom na Palú a Fuorcla Bellavista, je celý rozvrásnený trhlinami. Oproti minulému roku obrovský rozdiel. Takže plány sa odkladajú a na ich miesto prichádzajú iné... Niekedy nabudúce "Krajina za zrkadlom".