Poľské Tatry: Gesia Szyja

24.06.2016
polske-tatry-gesia-szyja-

Polana Bialczanska - parkovisko na poľskej strane Tatier asi 2km za hranicou na Lysej poľane.

Platíme za parkovisko trochu menej ako sa zvykne na našej strane Tatier, zato nás ale skasnú aj za vstup do NP, ten stojí 5 Zlotých = cca 1,2 Eura. Platiť sa dá aj Eurami, ale samozrejme vo výrazne nevýhodnom kurze, takže zmeňte si radšej dopredu zloťáky.

Tatry sú magnet - očiwiščie. Vyraziť na jar, keď hore je ešte kopec snehu, na túru niekam, kde sme ešte neboli, je stále ťažšie. Našťastie tu je poľská časť Tatier a tak vyrážame na prieskum tam, kde sme ešte neboli.

Od parkoviska modrou značkou lesom poznačeným víchricami a kôrovcom. Výrazným rozdielom oproti slovenskej časti Tatier sú v Poľsku chodníky... Také upravené, že asi niekedy až moc... Ale zase návštevnosť chodníkových turistow je tu vraj výrazne väčšia ako u nás. Nuž musí to byť masaker.

výhľady

Poľana Rusinowa - pasienky, salaš, náučné tabuľky, školské zájazdy na konci školského roku... A schodište, schody do neba, snáď najdlhšie schodisko v Tatrách... Až hore na hrebeň Gesia Szyja (1490m.)

Hore na nás čakajú parádne výhľady (Widoki zaiebistie) - Tatry zo severu, celé od východu na západ - a neokukané... tak kukáme a pokúšame sa zorientovať.

Zostupujeme z šije na druhú stranu.

Gesia_szyja

Polana Waksmudzka - príroda nádherná a pre nás neokukaná - optimističnie. Jar sa tu na severe presadzuje pomalšie ako na južnej strane Tatier. V lese ešte sem tam kúsok firnu, a to sme vo výške iba cca 1300 metrov.

Mláka Waksmudzka už nie je. Premenila sa na rašelinisko a zarástla. Zatočíme sa po poľane a vraciame sa naspäť červenou značkou, až na asfaltku vedúcu smerom na Morské oko. V divokom lese sme boli sami, len čo však vystúpime z húštiny, zaradíme sa do zástupu ľudí prúdiacich už smerom dole z pútneho miesta masakralnego: Morského oka.

Zaradení v zástupe sa vraciame na parkovisko. Prechádzka určite zaujímavá - na prvý raz. Tesne pred parkoviskom sa pasie pri ceste statná jelenia kobieta. Na turistov očividne zvyknutá.

Tak Tatry Polskie - Na Raže!