Piz Minor a Monte Breve - nové skialpové horizonty

27.08.2022
piz-minor-a-monte-breve-nove-skialpove-horizonty

Švajčiarsko - St.Moritz - Pontresina - Berninapass - Livigno Posledná túra nedávnej zimnej sezóny v Engadine pre mňa vyzerala takto. 22.3.2022 som využil počasie aj podmienky a deň pred cestou na slovensko som sa ešte takto prevetral. Oblasť medzi cestou na Berninapass a Livignom mi je síce už dôverne známa z bajkových a peších výletov ale okrem zjazdovky na Lagalb a doliny Val de Fain som tu ešte v zime šlapať nebol. Štartujem z parkoviska pri údolnej stanici lanovky na Lagalb. Najprv dolinou Minor a potom už následuje výšlap žlabom až na vrchol Minor. Som tu prvý raz. Šlapem s hlavou hore a obzerám si to tu. Sneh je sadnutý, podmienky výborné, dnes sa nemusím báť lavínového nebezpečenstva.

červenou_môj_prvý_výstup_dnešnej_túry_na_Minor

Na prvom vrchole zisťujem, že som na hrebeni ktorý tvorí viac vedľajších vrcholov Piz Minoru. Intuitívne a občas aj po starých stopách pokračujem až na posledný vrchol hrebeňa Piz dals Lejs.

panoráma_Berninských_Álp_a_vyznačil_som_podkovu_Chambreny,_jednu_z_najkvalitnejších_túr_(leto)_čo_sa_mi_tu_za_10_rokov_podarilo

Nádherný deň a ja vychutnávam a fotím výhľady. Dobré podmienky ma zlákajú na ináč odvážny cieľ (lavíny) Monte Breve. Dnes ale sú podmienky výborné a tak po hrebeni Minoru stojím čoskoro aj na ďalšom pre mňa novom vrchole. Ten už je na hranici s Talianskom a z neďalekého Livigna tu umiestnili slušnú vrcholovú knižku aj s vrcholovým kovovým znakom. Opäť brutálne výhľady pre mňa v zime úplne nové, no teda tu hore som nebol ešte ani v lete.

Monte_Breve_a_čo_sa_podarí_len_v_super_snehových_podmienkach

Spokojný s priebehom si z vrcholu vytipujem ďalší cieľ: Piz Alv. Tam som síce v zime už bol ale to bol povestný suchý december a stál som na ňom v teniskách.(odklik dole) Ták tentoraz to budú prvý raz lyže. Šlápnem nato a tiež mi to moc dlho netrvá a som hore.

pohľad_z_Monte_Breva_na_dnešné_radovánky,_červenou_trasa_zjazdu_po_Val_de_Fain

Zase tie výhľady. Nie nemám ešte dosť, chcem sa dôstojne rozlúčiť so šialenou sezonkou a tak zjazdujem z vrchola smer Val de Fain ale nie až dole. Traverzujem kúsok späť a dopredu vytipovaným kuloárom dávam ešte jeden posledný dnešný výšlap na Minor. už som tu dnes bol ale z druhej strany.

z_Monte_Breva_s_fotím_ďalší_cieľ,_Piz_Alv,_šípka_Minor,_tam_ukončím_zbierku_dnešných_vrcholov

V dobrých podmienkach je tu skialpový raj. Celý deň nestretávam nikoho ale stopy od lyží tu sú. Posledný zjazd idem opatrne smerom do Val Fain, traverzujem nad údolím a snažím sa držať si výšku aby som sa dostal čo najbližšie ku parkovisku.

pohľad_z_Piz_Alv,_rekapitulácia_ale_deň_ešte_nekončí,_dám_ešte_raz_Minor_ale_novou_trasou

Dostojná rozlúčka so sezónou v Engadine to pre mňa bola, zimu som potom dokončil v Tatrách. Päť nových skialpových vrcholov pre mňa iba na jednom z nich som už stál aj v lete. Túru do týchto končín treba starostlivo naplánovať, tie svahy čo som dnes križoval vedia byť nepríjemne lavínozné. Do zlých podmienok tu je v okolí ale dosť lepších a bezpenejších tipov.