Piz Forun 3052m. Keschhütte a Albulské Alpy

18.03.2022
piz-forun-3052m-keschhutte-a-albulske-alpy

Švajčiarsko, Engadin, Albulské Alpy, Madulain, Escha, Keschhütte

Po včerajšom okruho okolo Keschu opäť štartujem ráno z Madulainu (1700). Bezplatné parkovisko pri vlakovej stanici, pár metrov s lyžami v ruke a už šlapem po tvrdom zamrznutom rannom snehu. Smrekovcový les, a výšlap známy z predošlého dňa. Postupujem rýchlo a nezdržujem sa fotením. Priamo dolinou až do sedla Porta Escha (3007m). Zastávku na chate som tieto dva dni nestihol. V sedle je úsek s reťazami, stopa je dobrá, lyže idú na chrbát bez toho, že by som batoh dával dole, nezdržujem sa a plynule lyžujem ďalej smer chata Kesch (2627m).

vľavo_včerajší_cieľ_Piz_Pischa,_vpravo_sedlo_Porta_Escha_kem_idem_dnes

Mojím cieľom je dnes Piz Forun (3052m.) nachádzajúci sa priamo nad chatou zo SZ strany. Stopa tu je, určite je to často navštevovaný cieľ pre ľudí z chaty. Okolo chaty len prechádzam pozdraviac ľudí posedávajúcich na slnku pred ňou. Vyzerá to, že už na dnes majú odšlapané... pre mňa úplne vylúčená vec takýto životný štýl ;) veď podmienky sú dobré a konštantné celý deň, poobede nehrozia žiadne lavíny z tepla alebo prehnitý sneh, nič také tu tieto dni nie je...

Piz_Forun_3051m._môj_dnešný_cieľ_nad_Keschhutte

Od chaty idem po stope smer vrchol. Miestami je dosť strmá, v ľadovom traverze vyťahujem haršajzne. Podľa stôp vidieť, že niektorí ľudia mali pri zjazde problém a schádzali dole len zošuchávaním. Po prekonaní strmej časti výstup pokračuje miernejším terénom, záver po hrebeni a končí pri skalnom mužovi. Som na predvrchole, stopa tu končí. Odopínam lyže a pozorujem ostrý hrebeň vedúci ku vrcholu. Žiadna stopa. Žeby z toho množstva ľudí nikto nešiel na vrchol? Som z toho trošku sklamaný... ktovie koľko z nich si do vrcholovej knižky napíše, že boli hore aj keď vlastne neboli... nuž doba je taká... pričom kedy sa ľudia majú naučiť používať mačky a výstroj keď ich na takýchto miestach nevytiahnu z batohu?

stopa_na_vrchol_už_je_natiahnutá,_fakt_škoda_ale_žiadne_stopy_som_tam_nevidel...

Obúvam mačky, beriem paličkočakan do ruky a idem na hlavný vrchol. Až nato, že sa občas preborím je to v pohode. Z vrcholu sú parádne výhľady už na kopce smerom na Davos. Týmito dolinami a sedlami vedie povestná Graubunden Haute route. Túra a oblasti ktorým sa dúfam budem v nasledujúcich zimách venovať viac...

zjazdujem_do_Val_Forun

Pri lyžovaní dole odbočujem doprava do dolinky Val Forun. Je tu jedna stopa pomocou ktorej presne nachádzam na začiatku správny smer. Nič strmé, krásny zjazd. Spravil som dobré rozhodnutie, že som tu odbočil a táto varianta mi zároveň vyplnila voľný čas. Po parádnom zjazde sa dole napojím na stopu vedúcu nazad ku chate, nalepím pásy a šlapem k chate. Pri nej zisťujem, že by som si musel dať dole skelety keby som chcel ísť dnu, vody mám ešte dosť a tak za chvíľu pokračujem ďalej.

návrat_späť_cez_porta_Escha_3007m._(červená_šípka)_žltá_označuje_Fuorcla_Viluoch_kde_som_šiel_včera

Vraciam sa späť cez Porta Escha. Pri zjazde do Madulainu sa opäť rozhodujem nezastaviť sa na chate. Zajtra ma čaká ešte jeden ďeň voľna. Chcem ho využiť tiež naplno...