Chorvátsko: ostrov Cres

25.08.2012
chorvatsko-ostrov-cres

Ostrov Cres sa nachádza na severe Jadranu v Kvarnerskom zálive. Spolu s ostrovom Krk je rozlohou najväčším ostrovom v Jadranskom mori. Preplaviť sa naňho dá trajektom z ostrova Krk alebo z poloostrova Istria. Tento ostrov je známy drsnou a divokou prírodou. Obývaných území, infraštruktúry a civilizácie tu je pomerne málo. Najväčšou zaujímavosťou ostrova je veľké sladkovodné Vransko jezero, ktoré je však pre turistov neprístupné. Na ostrove sú rezervácie supa bielohlavého, v mori smerom na západ sa vyskytujú delfíny.

V rámci nášho systematického prieskumu a spoznávania jadranských ostrovov sme sa na Cres preplavili trajektom z Valbiskej do Meragu začiatkom júna 2012. Hneď po vylodení si človek všimne, že oproti Krku je tu akosi divokejšie. Na základe odporúčania naša prvá cesta viedla do rybárskej osady Martinščica a neďalekého campingu Soline.

Výborne vybavený camping poskytoval všetko čo bolo treba, náš domov na štyroch kolesách parkoval neďaleko mora, v tieni borovíc. Pekné prostredie kempu, v ktorom je vrátane obchodu všetko, čo treba, láka na leňošenie pri mori. To však nie je náš prípad a tak sme už čoskoro vyrazili objavovať okolie. Neďaleko Martinščice, nad susednou osadou Miholaščica je vrchol Babine.

Okrem pekných výhľadov sa tu dá liezť. Je tu odistená taká malá oblasť, cca 20 ciest max. dĺžky 20 metrov. Už samotný prístup po značkovanej cestičke, ktorá sa neskôr zmení na neznačkovaný orientačný výlet je celkom zaujímavý. Vedie totiž cez pekný borovicový lesík pomedzi ruiny opustených usadlostí.

Čo sa týka lezenia, dá sa tu pekne zaliezť. Cesty sú obtiažnosti okolo 6. Podrobnejšie info sa dozviete z horolezeckého sprievodcu Chorvátska od Borisa Čujiča. Samozrejme treba mať posledné vydanie, lebo lezeckých oblastí pribúda v Chorvátsku ako húb po daždi...

Lubenice_-_hniezdo_na_skale

Jednou z hlavných atrakcií ostrova je starobylá osada  Lubenice, postavená na vyvýšenom brale vysoko nad morom. Vedie tam úzka cestička a tak už samotný prístup k nej, s nie práve najužším autom, bol celkom adrenalínový. Osadu tvorí len pár domov. Sú tu dokonca dve reštaurácie. Na nádvorí bývajú v lete koncerty. Pred osadou je parkovisko s úžasným výhľadom. Turistický ruch tu prekvitá. Toto miesto je totiž cieľom viacerých cestoviek a ich fakultatívnych výletov.

Nás však hneď po príchode oslovila iná vec ako prehliadka osady a kamenných domov. Neďaleko osady Lubenice je totiž zátoka Žanja, kde sa nachádza jaskyňa Plava grota (Modrá jaskyňa).

Zvyšok dňa sme preto radšej venovali tomuto prírodnému úkazu. Krásnym ale strmým chodníčkom sme sa dostali na nádhernú pláž. Nebolo tu ani nohy, do jaskyne je prístup len od mora a tak sme si tam skúsili zaplávať bez plaviek, ktoré sme nemali so sebou. Podvečer už bol príliv a tak sme sa dostali len do vstupného dómu, ale aj tak to tam vyzeralo parádne. Na toto miesto organizujú výlety miestne agentúry s loďkami. Do samotnej jaskyne sa dá preplávať v čase odlivu.

Vransko jezero je určite najväčšou prírodnou zaujímavosťou na ostrove. Je to obrovské sladkovodné jazero, ktorého dno je hlboko pod hladinou mora. Turisti ho však môžu obdivovať len z výhľadov z okolitých svahov. Prístup k nemu je prísne zakázaný. jazero je totiž jedinou zásobárňou kvalitnej pitnej vody pre ostrov Cres a susediaci ostrov Lošinj.

Vransko_jezero

Hlavným centrom celého ostrova je rovnomenné mestečko Cres. Toto pekné starobylé prístavné centrum ostrova sme si prezreli už pri návrate z ostrova Lošinj cestou na trajekt. Popri modernej Marine - parkovisku luxusných jácht - ponúka toto mestečko všetko, čo sa od takéhoto miesta očakáva: staré centrum, prechádzku po úzkych uličkách, prístav a trhovisko. Pri návšteve ostrova odporúčame určite sa tu zastaviť.

Počas našej krátkej návštevy ostrova Cres sme samozrejme nestihli všetko. Na severe by sa dala dať určite nejaká zaujímavá pešia túra. Neboli sme ani na členitom južnom výbežku ostrova. To čo sme však videli stálo zato a splnilo to naše očakávania.

Fotky Chorvátsko: ostrov Cres

RE: Chorvátsko: ostrov Cres
30.07.2013
Cres mame radi, moc o nem nepiste :o))