MTB Supertrail: passo Verva a LaGrosina

16.08.2014
mtb-supertrail-passo-verva-a-lagrosina

Taliansko/Švajčiarsko - Val di Campo, Val Viola, Val Grosina, Valtellina, Val Poschiavo

Prechádzam autom cez Passo Bernina v smere z Pontresiny do Poschiava, míňam odbočku na Livigno a zastavujem na parkovisku pod Val di Campo (1600m). Pri ceste tu je reštaurácia, hotel, zastávka autobusu, miesto sa volá Sfazú. Do údolia Val di Campo šliapem už na bajku po kvalitnej štrkovej ceste, tá sa neskôr pri chate Saoseo mení na zjazdný singltrail. Prechádzam okolo jazera Viola, a smerujem do rovnomerného sedla. Tu treba už občas aj trošku potlačiť. Za posledných pár rokov tu vyrástol zjazdný chodníček, používaný prevažne v opačnom smere.

Passo Viola (2432m). Prichádzam na Taliansko/Švajčiarsku hranicu. Dávam len krátku zastávku a pokračujem ďalej. Zjazdujem dole po dôverne známej ceste údolím Val Viola. Nepokúšam sa vylepšiť zjazd singltrailom v údolí. Dnes mám toho pred sebou ešte veľa. Odbočku na Val Verva nachádzam v pohode, prechádzam cez most v údolí (cca1900m.) a začínam šlapať po štrkovej ceste smer passo Verva. Vždy keď som tadiaľto prechádzal v opačnom smere, pozeral som sa tam a dumal, čo asi môže byť za tými horami...

Val_da_Camp,_stúpanie_na_passo_Val_Viola_2432m.

Passo Verva (2301m). Stúpanie bolo pohodlné, fotím výhľady, napravo sa vypína masív Cima Piazzi. Mohutný kopec, zaujímavý aj v zime. Nestretávam nikoho okrem pastiera z neďalekého salaša, je to tu predsa len od ruky. Zjazdujem dole smer Val Grosia, otvárajú sa mi nové výhľady. Fotím pekné jazero a kúsok pod ním zastavujem pri odbočke smer Rifugio Falck 1950m. Potrebujem traverzovať a preto odbočujem ku chate. Na mape je zaznačený chodník. Pred chatou je skupinka domácich, pozerajú na mňa ako na zjavenie. Vysvetľujem chlapíkovi kam sa potrebujem dostať. Hovorí niečo o vode ale vraví aby som išiel ďalej, že to zvládnem :)

Značka nakreslená na mape kúsok za chatou zmizne, sú tu len chodníčky prešlapané kravami. Všade je blato a bažina. Podarí sa mi dostať sa cez to pomerne suchými nohami. Cesta ktorú vidím v ďiaľke mi hovorí, že nemôžem zablúdiť. Takto sa po chvíli predierania cez kosovku, prenášanie bajku a obchádzania jazierok na lúke dostávam opäť na cestu. Pri usadlosti sa pýtam taliana na cestu, zisťujem že aj tak musím zjazdovať dole.

stúpanie_na_passo_Verva

Po cca 200 výškových metroch zjazdu sa dostávam na križovatku, odbočujem vľavo a po kvalitnej štrkovej ceste traverzujem masív , ktorý uzatvára Monte Storile. Kopec nad mestečkom Grosio vo Valtelline. Úbočím tohto kopca by mal viesť ďalší z Valtellinských superzjazdov, takzvaná LaGrosina. Traverzujem vysoko nad údolím Val Grosia a vychutnávam výhľady pre mňa úplne nové.

Vychádzam na lúky s usadlosťami, miesto zvané Baite Redasco 1896m. Mám pochybnosti o tom, či tu vôbec bude niečo ďalej zjazdné, keď zazriem v dialke už známu tabuľu, rovnaký typ ako na Mortirole a na Col dAnzane. Za ňou vidieť chodníček zarezaný do svahu. Vyzerá byť pomerne čerstvo spravený...

Prichádzam k tabuli, je úplne čerstvo osadená. Mapa na nej ešte nie je ale malá mapka vedľa nej ma informuje o prvej časti trailu. Takže som dobre, stres zo mňa opadol môžem zjazdovať, ehm teda počas tohto trailu okrem zjazdu nastúpam ešte 400 výškových metrov. Záverečná časť zjazdu už ale preverí dokonale moje brzdy :) vedie totiž po strmých serpentínach starej "mullatieri" kameňmi vydláždenej cestičky. Mulice ale dnes vystriedali bajkeri :))

supertrail_Lagrosina,_samoSpúšť_:)

Z Grosia už asfaltujem popri rieke po cyklotrase do Tirana. Tu si dávam občerstvenie. Sedieť samému so šikmookými turistami vo vláčiku za 37 CHF sa mi nechce a tak sa po asfaltovej ceste vydávam hore cez Poschiavo až ku autu. Celkom výdatná bodka za krásnou túrou. Trvalo mi to celé 9 hodín hrubého času, počas ktorých som nastúpal cca 3500 výškových metrov.

LaGrosina: je pomenovanie trailu vedúceho úbočím Monte Storile a neskôr spadajúcim až dole do Grosia. Je jedným z piatich najkrajších a parametrami najväčších vyznačených trailov vo Valtelline. Trail je dlhý 13 km , počas neho nastúpate 370 metrov a 1622 metrov zjazdíte dole. Trail začína vo výške 1900 metrov n.m. a končí v Grosiu 680 m.n.m. Pre absolvovanie tohto trailu je možné spraviť okruh z Grosia, nie je potrebné absolvovať celý okruh popisovaný v článku.

GPS údaje plus ďalšie info v originály nájdete tu: www.altarezia.eu

Fotky MTB Supertrail: passo Verva a LaGrosina

RE: MTB Supertrail: passo Verva a LaGrosina
Jaraba 22.08.2014
Tieto tvoje cyklo-selfie ma bavia :o)